به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سیدمحمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیرآموزش وپرورش گفت: براساس لایحه بودجه سال 95 که به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، کل بودجه آموزش و پرورش اعم از اعتبارات هزینهای، تملک دارایی وبخش اختصاصی ، به میزان حدود 305 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است.
وی افزود: از این مبلغ 29 هزار و300 میلیارد تومان آن در بخش اعتبارات هزینهای و مابقی آن به درآمدهای اختصاصی و اعتبارات تملک دارایی وسرمایه ای اختصاص دارد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش وپرورش اظهار کرد: در سال 95 حدود 20 درصد بودجه آموزش و پرورش رشد داشته که بخش عمدهای از آن مربوط به بخش حقوق و مزایای مستمر کارکنان رسمی و پیمانی اختصاص یافته است که نسبت به سال 94 حدود 28 درصد رشد را نشان می دهد.
بطحایی میزان اعتبارات اختصاص یافته به آموزش و پرورش نسبت به کل اعتبارات دولت را 3/10 درصد اعلام کرد و افزود: 9/14 درصد از ا عتبارات هزینه ای دولت به آموزش و پرورش اختصاص داده شده است ؛ در حالی که در سال 94 این رقم 13/9درصد بوده است.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی تصریح کرد،علی رغم افزایش خوب اعتبارات آموزش و پرورش در سال آینده اما با یک چالش جدی در سال 95 روبرو هستیم و آن کاهش 6 درصدی اعتبارت در بخش هزینه های سایر که شامل حق التدریس معلمان،حق الزحمه امتحانات نهایی و هزینه های جاری آموزش وپرورش می شود.
سیدمحمد بطحایی در ادامه گفت: در لایحه بودجه 95 در ردیف بودجه آموزش و پرورش استان فقط 470 میلیارد تومان اعتبار "سایر"درنظرگرفته شده است درحالی که در سال 94 این اعتبار بیش از 1700 میلیارد تومان بود و این به معنی کاهش و یا قطع برخی فعالیت های اصلی در آموزش وپرورش از جمله خدمات بیمه تکمیلی ، حق التدریس ، حق الزحمه امتحانات نهایی خواهد بود.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی افزود: برای رفع این مشکل مکاتباتی انجام دادیم و جلساتی را با سازمان مدیریت داشته ایم که تاکنون به نتیجه نرسیده ایم البته امیدواریم در حین بررسی لایحه بودجه 95 در مجلس شورای اسلامی و یا با تمهیداتی که سازمان مدیریت اعمال می کند این مشکلات کاهش یابد.
وی درخصوص تأثیر برچیده شدن تحریم ها بر بودجه آموزش وپرورش نیزگفت: ممکن است این موضوع درکوتاه مدت در بودجه کلان کشور مؤثر باشد اما واقع بینانه نیست که در کوتاه مدت انتظار تاثیرآن درآموزش وپرورش را داشته باشیم.